De campagne heeft als hoofddoel artsen en patiënten nog bewuster te maken van het belang van samen beslissen over de meest geschikte behandeling voor de patiënt. Daarin hebben zij beiden een eigen rol. De arts als specialist op het medische vlak en de patiënt als expert over eigen lijf en situatie.

Patiënten voelen zich te weinig betrokken
Patiënten geven aan dat artsen vaak wel meerdere behandelopties voorleggen, maar 15 op de 100 patiënten voelt zich te weinig betrokken bij de uiteindelijke beslissing over hun behandeling. Dit blijkt uit het eerste onderzoek over Samen Beslissen van de Patiëntenfederatie Nederland. Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie: “Deze cijfers laten zien dat we er nog niet zijn. Het is nog te vaak een eenrichtingsverkeer in de communicatie tussen arts en patiënt. Juist de situatie van de patiënt is van belang om samen een goede beslissing te kunnen nemen.”

Marcel Daniels, voorzitter Raad Kwaliteit van de Federatie Medisch Specialisten en cardioloog: “De campagne draagt bij aan een grotere bewustwording bij artsen én patiënten dat de medische kennis van de arts en de persoonlijke context van de patiënt even belangrijk zijn om samen tot een goede beslissing te komen. Communicatie daarover is dus ontzettend belangrijk, ook in de opleiding van artsen krijgt dit een steeds prominentere rol.”

Zichtbaarheid
De campagne wil een impuls geven aan alles dat door patiëntenorganisaties, wetenschappelijke verenigingen, ziekenhuizen en universitair medische centra (umc’s) wordt gedaan om samen beslissen mogelijk te maken. Want alle partijen hebben dit hoog in het vaandel. Veel initiatieven zijn lokaal en blijven daardoor onder de radar. “Het is prachtig om zichtbaar te maken wat er al gebeurt in de ziekenhuizen” stelt Ernst Kuipers, voorzitter van de NFU. Op 4 oktober 2016 is de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’ al zichtbaar in het Westfriesgasthuis, Ziekenhuis Bernhoven en het AMC. Deze ziekenhuizen hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de campagne. Yvonne van Rooy, voorzitter NVZ: “Wij zien de campagne als een stimulans voor ziekenhuizen om te laten zien wat ze doen om samen beslissen door patiënt en arts te verbeteren. Patiëntenparticipatie is immers een belangrijk speerpunt voor al onze leden.

Initiatiefnemers
De campagne is een initiatief van de Federatie Medisch Specialisten en de Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). De campagne wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Zorginstituut Nederland en ZonMw.