Dankzij NFU master

In september start een nieuwe lichting van de master Kwaliteit en Veiligheid in de patiëntenzorg van het consortium Kwaliteit van Zorg van de NFU. De inschrijving staat open. Esther van Oers-Hazelzet (student) en Martine de Bruijne (expert/docent) vertellen over de waarde van deze master voor medisch specialisten, huisartsen, apothekers, verpleegkundig specialisten en paramedici met een afgeronde post-HBO master.

Steeds meer kleurt de kaart van Nederland met leiders op het gebied van kwaliteit en veiligheid in de patiëntenzorg. Dankzij de master Kwaliteit en Veiligheid in de patiëntenzorg,  die sinds 2014 bestaat.

Esther van Oers-Hazelzet is werkzaam als verpleegkundig specialist plastische chirurgie in het WKZ. Ze heeft ruime ervaring in diverse functies binnen het UMC Utrecht. Haar studies verpleegkunde en verpleegkundig specialist gaven haar een stevige basis in de inhoud, wetenschappelijk onderzoek doen leerde ze in haar opleiding gezondheidswetenschappen. De master combineert het beste van die beide werelden. Van Oers-Hazelzet is inmiddels halverwege de tweejarige master.

‘De zorg verandert en zal steeds meer buiten de muren van het ziekenhuis plaatsvinden. Er is er maar één die de kwaliteit van zorg bepaalt en beoordeelt, dat is de patiënt zelf. In deze master leer ik hoe ik wetenschap praktisch toepas. Ik krijg tools voor het opzetten en  uitvoeren van verbeterprojecten. Ik zie al ruim twintig jaar waar patiënten behoefte aan hebben; nu leer ik om die stem van de patiënt daadwerkelijk te vertalen naar verbetering in de praktijk. Zo geef ik richting aan de veranderingen waar we middenin zitten, en bouw ik mee aan de zorg van de toekomst’, aldus Esther van Oers-Hazelzet. Ze is dan ook heel enthousiast over de master die goed beoordeeld is door de visitatiecommissie. ‘Mijn netwerk is ook enorm vergroot, zowel binnen mijn eigen umc als binnen de andere academische ziekenhuizen. Met mijn medestudenten en docenten vormen we een heel diverse groep. Dat verruimt mijn blik.’

Grotere kans slagen projecten
In het eerste jaar werken studenten aan een gedegen projectvoorstel dat in het tweede jaar wordt uitgevoerd. Van Oers-Hazelzet ziet en pakt de mogelijkheid om de informatievoorziening in het hele zorgpad schisis nog verder te optimaliseren. ‘Wat ik bij zo’n project nu anders doe dan ik zonder de master gedaan zou hebben? Ik besteed tijd aan het voortraject: hoe zorg ik ervoor dat de kans van slagen zo groot mogelijk is? En dan bedoel ik: hoe zorg ik ervoor dat het ook echt aansluit bij de wens van de patiënt en zijn naaste(n)? Want het is pas geslaagd als een patiënt de veranderingen ook echt als verbetering ervaart.’

Persoonlijk leiderschap

Binnen deze opleiding is ook veel aandacht voor de ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap. ‘Ik vind het een enorme toevoeging om, met hulp van een coach en in intervisiemomenten met medestudenten, te kijken naar je eigen persoonlijke ontwikkeling. Waar ben je goed in, wat wil je verder ontwikkelen, hoe pak je die leiderschapsrol? De invulling van de vrije ruimte kan iedere student op zijn eigen manier doen en op die manier werken aan voor jou persoonlijk belangrijke ontwikkelpunten. Zeer waardevol en in de waan van de dag niet altijd iets wat je jezelf gunt.’

Een minpuntje van deze opleiding? Die heb ik niet echt. Wel hebben wij helaas een groot gedeelte van de opleiding online moeten volgen, gezien de COVID-19 pandemie. Hoewel de opleiding er alles aan gedaan heeft om deze online lesdagen zo goed mogelijk te benutten, is door het gemis van samenkomen, het leren van elkaars werkveld en expertise iets lager denk ik in ons cohort. Daarnaast is de studiebelasting wel een punt van aandacht, houd rekening met gemiddeld twee dagen per week, inclusief de twee volle lesdagen per maand.’

Werkplezier en nieuwe kennis
Martine de Bruijne is vanuit Amsterdam UMC, locatie VUmc docent/expert vanaf het begin in 2014. Alle umc’s verzorgen één module. De professor op het gebied van kwaliteit van zorg geeft samen met collega’s uit Amsterdam én Utrecht de modules Safety 1 en Safety 2. ‘Het maken en geven van onderwijs in de master levert ons veel werkplezier en nieuwe kennis op. Mensen die op deze master afkomen, willen kwalitatief de zorg veranderen, zijn innovators. In iedere lichting zitten rond de 25 studenten, waarvan ongeveer twee derde arts is. Studenten brengen veel in, vanuit verschillende ziekenhuizen, verschillende specialismen, verschillende functies. Wij als docenten brengen onze nieuwste kennis in en leren zelf ook veel van de vragen en praktijkervaring van de studenten. Patiënten zijn ook  aanwezig tijdens de opleiding. Het is knap hoe dat in de opleiding zit. Met z’n allen lukt het steeds beter de cultuur rond kwaliteit en veiligheid te verbeteren door beter de patiënt te betrekken. De opleiding zelf innoveert ook steeds: Ontwikkelingen in de zorg en wetenschap worden meegenomen in vernieuwing van de modules en nieuwe docenten, dat is geweldig om te zien.’

Vanaf het begin is het doel om trekkers kwaliteit en patiëntveiligheid te krijgen. Die belofte is wel ingelost, vindt De Bruijne. ‘Dankzij de master komen er steeds meer nieuwe experts die hun kennis en ervaringen ook weer overbrengen. Als je echt met kwaliteit aan de slag wil, biedt deze master een prachtige gereedschapskist van kennis en vaardigheden en een waardevol netwerk. Je wordt goed uitgerust om de complexe puzzel rond kwaliteit en veiligheid aan te gaan.’

Wil je meer informatie of inschrijven voor de master die NVAO geaccrediteerd is?
Kijk op: https://nfukwaliteit.nl/programmas/onderwijs-in-kwaliteit/nfu-master-kwaliteit-en-veiligheid-in-de-patientenzorg/