Bohmer: interprofessionele teams centraal in kwaliteitsverbetering

In ziekenhuizen die systematisch verbetering van de kwaliteit van zorg tot stand brengen, hebben interprofessionele teams rond aandoening de centrale rol: dokters, verpleegkundigen, paramedici, secretaresses, patiëntvervoerders, managers, administrateurs, financiële analisten. Zij doen dit onder leiding van een lokale leider in een cyclus van kleine stapjes, met adequate ondersteuning.

Dat stelde prof. Richard Bohmer tijdens de invitational ‘Organizing for improvement’ die het NFU-consortium Kwaliteit van Zorg in april - voorafgaand aan het International Forum - in Londen organiseerde. Brent James illustreerde vanuit Intermountain Healthcare hoe zij hun teams ondersteunen met bruikbare kwaliteitsinformatie uit een zorgvuldig opgebouwd datasysteem.

Op 23 juni jl. ging Richard Bohmer in een verdiepend college verder in op de rol en ondersteuning van klinische teams bij kwaliteitsverbetering, waarvoor we te gast waren bij het VUmc. Zet in op training van medewerkers, zodat zij een leidende rol gaan vervullen in het herzien van het systeem van de zorg. Voor een lerende cultuur moeten we niet denken in routinematige zorg. “Treat care as science. Stel als zorgprofessional altijd vragen als: is dit de juiste behandeling voor deze persoon? En: behandelen we deze patiënt op de juiste plek?”

Werkbezoek Intermountain Healthcare

Van 10-13 juli gaat een gezelschap van bestuurders, zorgprofessionals en onderzoekers uit umc’s vanuit het programma Sturen op Kwaliteit op werkbezoek bij Intermountain Healthcare in Salt Lake City (VS).